NARA-SK: Vzdelávanie v troch krokoch - Sociálne inovácie v regionálnych centrách obehového hospodárstva (RCOH)

12.09.2025

Stratégia RIS3 (Research and Innovation Strategy for Smart Specialisation) je strategický rámec pre inovačné politiky Európskej únie, ktorý podporuje rozvoj silných stránok regiónov a členských štátov v oblasti výskumu a inovácií. Cieľom je podporiť rast a konkurencieschopnosť prostredníctvom identifikácie a rozvoja perspektívnych oblastí inovácií na základe spolupráce medzi podnikmi, verejnou správou a univerzitami. 

Metodika Living Lab (Živé laboratória) integruje výskum do praxe vo všetkých oblastiach udržateľného rozvoja podľa Územnej Agendy 2030.

Fungovanie v režime Living Lab znamená to, že všetci aktéri sa stávajú spolutvorcami riešení. Podporuje sa testovanie v reálnom čase a prostredí (nie v teórii), výstupy sú konkrétne, praktické a prispôsobené miestnym podmienkam.

Národná recyklačná agentúra Slovensko NARA-SK prináša sociálnu inováciu uplatňovania Living lab (RIS3) prostredníctvom VZDELÁVANIA V 3 KROKOCH. Implementácia prináša veľmi praktický a participatívny prístup k rozvoju regiónu na podporu ekologickej zodpovednosti a inovácií v oblasti obehového hospodárstva.

VZDELÁVANIE V 3 KROKOCH

má praktický charakter informálneho nelineárneho zážitkového vzdelávania s účasťou všetkých aktérov modelu QUADRUPLE HELIX – samospráva, podnikatelia, vzdelávacie organizácie a tretí sektor.

1. KROK PRÍPRAVA – Sieťovanie  aktérov

  • Vytvorenie silnej a fungujúcej spolupráce aktérov regionálneho rozvoja. Vďaka tomuto spojeniu sa vytvára základ pre budúcu spoluprácu a zdieľanie zdrojov a informácií.
  • Identifikovanie kľúčových partnerov a ich úlohy v rámci regiónu.

2. KROK AKTIVITA – Regionálne centrum obehového hospodárstva (RCOH)

  • RCOH je systém obehového hospodárstva v inováciách environmentálnych záväzkov, ekonomickej udržateľnosti a sociálnych dopadov na obyvateľa.
  • Praktické aktivity zahŕňajú školenia, zdieľanie technológie, organizovanie pilotných   projektov pre získanie konkrétnej zručnosti a aplikovanie teoretických poznatky do praxe.

3. KROK OVERENIE – EVVO (environmentálna výchova, vzdelávanie a osveta) ÚDRŽBÁR ŽIVOTNÉHO PROSTREDIA

  • Model environmentálnej výchovy a informálneho nelineárneho zážitkového vzdelávania pre rôzne vekové skupiny a úrovne vedomostí. Vzdelávanie sa dá prispôsobiť konkrétnym potrebám cieľových skupín.
  • Overenie  zahŕňa aplikáciu získaných vedomostí v každodennom živote s dôrazom na zapájanie komunitných a občianskych iniciatív.
  • Spoločenský dopad: Zapojenie rôznych skupín obyvateľov (detí, mladých ľudí, dospelých, seniorov) v rámci samospráv, podnikateľov, vzdelávacích organizácií a tretieho sektora znamená širšie povedomie o dôležitosti ochrany prírody a priamy vplyv na správanie sa a zvyklosti ľudí v regióne.

Prínos vzdelávania je integrácia environmentálnych, ekonomických a sociálnych cieľov:

  • Rozvoj regiónu prostredníctvom spolupráce medzi verejnosťou, vzdelávacími organizáciami, samosprávami a firmami (model QUADRUPLE HELIX).
  • Podpora ekologickej zodpovednosti a udržateľných riešení.
  • Inovácie v oblasti obehového hospodárstva, ktoré sú kľúčové pre prechod na zelenú ekonomiku.

Prístup aktérov k vzdelávaniu na základe troch pravidiel:

  1. „Čo je dobré a funguje, neruš – máš šancu to vylepšiť!“
  2. „Nie je dôležité, aby si všetko vedel – dôležité je, aby si vedel, kto to vie!“
  3. „Tam, kde ostatní hovoria ako – my to už robíme.“

Viac informácií je dostupných na stránke Národnej recyklačnej agentúry Slovensko.

 

Zdroj